Pozycjonowanie stron internetowych – jak zacząć? W obecnych czasach raczej trudno wyobrazić sobie firmę, która nie miałaby żadnej reprezentacji w sieci. Nawet małe, stacjonarne sklepy, zorientowane na lokalny rynek, mają przynajmniej swoją stronę na Facebooku. Dla dużych firm, które sprzedają swoje produkty w całej Polsce lub nawet w innych krajach, strona internetowa jest bardzo ważnym narzędziem promocji i informacji. Jednak w wielu przypadkach strona jest niewystarczająca.
Samo posiadanie profesjonalnie wyglądającej, wypełnionej informacjami witryny, to dopiero pierwszy krok w na drodze do udanej promocji w sieci. Aby strona internetowa była odwiedzana przez dużą liczbę użytkowników, algorytm wyszukiwarki musi ją uznać za wartościową. Żeby tak się stało, często trzeba skorzystać z usług profesjonalnej agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.
Pozycjonowanie stron – co to jest?
Pozycjonowanie stron internetowych to cały szereg różnych działań, których zadaniem jest wypromowanie danej strony tak, aby pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki Google (lub innej podobnej, jak Yahoo). Najczęściej pozycjonowanie jest włączone w inne działania w ramach SEO.
Użytkownicy wpisując daną frazę w wyszukiwarce otrzymują listę potencjalnych odpowiedzi. Algorytm wyszukiwarki układa je od najlepszych do najgorszych. Jednak nie oznacza to, że najbardziej merytoryczna treść znajdą się na samej górze. Na pierwszej stronie wyszukiwarki znajdą się jedynie te strony, które zostaną uznane za zaufane przez algorytm (dokładny sposób działania algorytmu jest utajniony przez Google).
Pozycjonowanie stron i inne działania w ramach SEO to nic innego, jak analiza działania algorytmu wyszukiwarki i próba wypromowania danej strony, kierując się strategiami, które przyniosły najlepszy efekt. Ze względu na ciągle zmiany w algorytmie, trudno przez dłuższy czas bazować na jednej strategii.
Pozycjoner – kto to?
Pozycjoner stron internetowych to osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem, czyli elementem marketingu internetowego. Z tego względu istotne jest, aby pozycjoner miał wiedzę z tej dziedziny i potrafił ją wykorzystać w praktyce. Główne zadanie pozycjonera to oczywiście, pozycjonowanie stron, tak aby pojawiły się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwarki. Aby to się udało, wymagany jest szereg różnego typu działań oraz odrobina kreatywności. Osoba na stanowisku pozycjonera musi regularnie analizować daną stronę internetową oraz inne, podobne strony, które należą do konkurencji danej firmy. Dzięki tym działaniom pozycjoner ma możliwość dobrać najlepsze słowo kluczowe oraz zoptymalizować kod strony i wszystkie teksty, które się na niej znajdują.
Pozycjoner stron internetowych powinien mieć dużą wiedzę z zakresu SEO, poprawnie budować teksty oraz umieć wplatać w nie słowa kluczowe. Poza tym jego rola opiera się również na ciągłej analizie wyników i ocenie skuteczności danej strategii. Ze względu na to, że branża związana z pozycjonowaniem stron dynamicznie się rozwija, wciąż się zmienia, tak samo, jak wciąż zmienia się algorytm Google, pozycjoner zmuszony jest do ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy.
Pozycjoner – jak nim zostać?
Nie ma jasnych, sprecyzowanych wymagań dotyczących zawodu pozycjonera. Nie istnieją studia czy kursy, które konkretnie zajmują się tym tematem. Wszystko opiera się na wiedzy i umiejętnościach, które kandydat sam zdobył. Oczywiście, kandydaci, którzy ukończyli kierunek związany z informatyką lub marketingiem, mają większe szanse na otrzymanie stanowiska. Na tego typu studiach, student zdobywa wiedzę, która przydaje się w późniejszej karierze pozycjonera.
Tym, co może zrobić kandydat, aby zainteresować sobą potencjalnych pracodawców, jest stworzenie własnej strony internetowej (tematyka nie jest ważna) i zoptymalizowanie jej. W ten sposób najlepiej pokaże swoje umiejętności. Własna strona internetowa to również świetny sposób na pokazanie swoich zdolności pisarskich. Pozycjoner powinien umieć budować dobrej jakości teksty i uzupełniać je słowami kluczowymi.
Warto podkreślić, że portfolio jest najważniejszym elementem w przypadku aplikacji do firm z branży SEO. Kandydaci, którzy od razu pokażą próbkę swoich możliwości, z pewnością będą mieli większe szanse na zatrudnienie, niż ci, którzy jedynie złożą CV.
Pozycjonowanie stron – ile można zarobić?
Zarobki to ważna kwestia, zwłaszcza dla osoby, która rozważa zmianę zawodu czy nawet całej branży. Jednak nie jest łatwo oszacować zarobków pozycjonera, ponieważ w zależności od firmy czy jej lokalizacji, kwota może się zmieniać. Średnia pensja netto wynosi około 2500 zł. Jedna czwarta pozycjonerów zarabia mniej niż 2150 zł, a jedna czwarta o najlepszych zarobkach, zarabia ponad 3000 zł. Największe pensje można odnotować w województwie mazowieckim, pomorskim, i małopolskim. Natomiast najmniejsze otrzymują osoby pracujące w województwie podlaskim, podkarpackim czy lubelskiem. Wśród miast, najlepsza zarobki są, oczywiście w Warszawie. Na drugim miejscu znajduje się Gdańsk.