Skuteczne kampanie marketingowe dla małych firm – prowadząc niewielką, jednoosobową działalność gospodarczą, przedsiębiorca styka się zazwyczaj z wieloma trudnościami. Niektóre z nich mają podłoże prawne i podatkowe, inne wiążą się z problemem ukazania swoich usług lub produktów szerszej klienteli. O ile w pierwszym przypadku koniecznością staje się wynajęcie dobrego biura rachunkowego z silnym działem prawnym, o tyle w drugiej dziedzinie sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana.
Istnieje wiele dróg rozwoju, a działania reklamowe uzależnione są w głównej mierze od budżetu, kreatywności i konkurencji. Przy zwalczaniu tej ostatniej pomagają nowoczesne kanały dystrybucji treści, wśród nich prym wiedzie marketing na Facebooku. Prowadząc młodą firmę, której portfolio jest jeszcze w trakcie dopracowywania a baza kontrahentów na początku budowy, warto przeznaczyć sporą część budżetu na promocję w Internecie.
Konkurencja wczoraj i dziś
Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy globalna sieć masowo zaczęła pojawiać się w domach i mieszkaniach Polaków, konkurencja w Internecie była znikoma. Niewiele biznesów decydowało się na finansowanie działań reklamowych w warunkach wirtualnych, a terminy takie jak marketing na Facebooku i w innych sieciach społecznościowych po prostu nie istniały. Powoli pojawiały się firmowe strony, pierwsze sklepy i portale oparte o technologię web 2.0. Prawdziwy boom rozpoczął się wraz z rozwojem branży e-commerce i wzrostem zaufania do usług świadczonych na odległość. Obecnie zakupy w wirtualnej rzeczywistości stały się standardem, który nikogo nie dziwi, a co za tym idzie, sieć przyciągnęła lawinowo przedsiębiorców chętnych na pozyskanie nowych klientów.
Nie bez znaczenia jest też rozwijająca się technologia, popularyzacja smartfonów i szeroka dostępność bankowości internetowej. Początkowo nikły i niezbyt dynamiczny rynek stał się bardzo wartościowy, a spora część firm nie mogłaby w ogóle zaistnieć bez obecności w globalnej sieci.
Reklama tradycyjna i internetowa
Tradycyjne formy reklamy obejmują przede wszystkim prasę, telewizję, radio i outdoor. I chociaż zewsząd atakują nas billboardy, bloki reklamowe przerywające filmy, kolorowe wkładki do popularnych magazynów drukowanych i powtarzane z ogromną częstotliwością nagrania audio w stacjach radiowych, to działania marketingowe tego typu mają kilka wad. Pierwszą z nich jest cena za usługi, która w większości przypadków pozostaje poza zasięgiem właścicieli małych firm. Druga to konieczność regularnej kampanii, która pozwoli na utrwalenie wizerunku. Trzecią i najważniejszą jest nikła interaktywność, czyli brak możliwości natychmiastowego odniesienia do miejsca szerzej opisującego produkt. Marketing na Facebooku, w Google czy na Instagramie jest w 100% mierzalny i przynosi określony efekt w postaci przekierowania na stronę sklepu. Ta przewaga nowych mediów jest niekwestionowana i ze względu na jej potęgę sprzedażową, większość małych firm szukających skutecznej promocji, korzysta właśnie z narzędzi internetowych.
Marketing na własną rękę, czy przy pomocy specjalisty?
Planując biznesplan, już na samym początku warto uwzględnić dość spory budżet przeznaczony na kampanię reklamową. Dotarcie do nowych klientów jest w cenie, dlatego im więcej środków przekazanych na ten cel, tym teoretycznie większe możliwości pozyskania kontrahenta. Oczywiście działania te nie powinny być prowadzone kosztem przygotowania produktu wysokiej jakości, ale młoda firma bez budżetu na reklamę jest praktycznie skazana na porażkę.
Mając do dyspozycji sporo narzędzi z zakresu SEO, jak i ogromną bazę wiedzy na ten temat, część początkujących biznesmenów decyduje się na działania na własną rękę. Jednak marketing na Facebooku lub poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce to nie jest łatwe zadanie. Ze względu na to powstało sporo agencji, skupiających w swoich szeregach specjalistów ze stale rozwijanymi zdolnościami z zakresu promowania treści w sieci. Wynajęcie fachowca jest co prawda dość kosztowne, ale w znakomitej większości przypadków gwarantuje lepszy efekt kampanii, niż w przypadku tej organizowanej samodzielnie. Pojawia się też kolejna, niekwestionowana zaleta całej sytuacji: zatrudnienie specjalisty od marketingu na Facebooku to spora oszczędność czasu, którą przedsiębiorca może przeznaczyć na właściwą działalność biznesową.
Aby stworzyć skuteczną kampanię marketingową, która przyniesie napływ nowych klientów, obecnie nie wystarczy kilka prostych działań w internecie. Ostra konkurencja cały czas gwarantuje, że fundusze przeznaczone na reklamę nie mogą być zbyt niskie. W przypadku skromnych nakładów nasze starania nie dotrą do odpowiedniej grupy docelowej. Młodzi przedsiębiorcy w większości nie mogą sobie pozwolić na reklamę w mediach tradycyjnych, gdyż jest ona zbyt droga i czasochłonna. Aby w pełni wykorzystać interaktywny potencjał sieci, warto skorzystać z pomocy fachowca, dzięki któremu marketing na Facebooku stanie się naszym silnym narzędziem biznesowym, a strona firmowa odnotuje najwyższą pozycję w wyszukiwarce.